torsdag 26. mars 2009

Ku utdeling

Som liten var jeg fascinert av kuer. Det kan nok faren min skrive under på, da jeg fikk låne speilreflekskameraet hans noen minutter på hytta når jeg var barn og tok opp hele filmrullen av kuene som da befant seg utenfor hyttedøra...

Det er derfor artig nå å få stifte mer kjennskap til disse dyrene. Her i Rwanda klassifisert som vanlig ku (av afrikansk opprinnelse), eksotisk ku (av europeisk herkomst) eller mikset ku (blanding mellom afrikansk og europeisk ku). Termen eksotisk ku var i begynnelsen av oppholdet her nede gjenstand for mange spekulasjoner og funderinger. For selv om jeg visste at det fantes forskjellige kutyper, var jeg ikke klar over at man kunne klassifisere kuer som eksotiske. Men, da Camilla og meg kom over en rapport om slike husdyrassosiasjoner i forbindelse med jobben falt denne klassifikasjonen oss for øyet og vi begynte å lure...Etter litt undersøkelser viste det seg at her så tenker man at kuer av europeisk opprinnelse er eksotiske og dermed skriver man eksotisk ku ikke europeisk ku. "Mysteriet" oppklart!

Denne dagen skulle 40 miksede kuer og 500 gjeiter gis bort fra Rwanda Røde Kors til et assosiasjonsprosjekt der flere fra samme landsby går sammen om å arbeide for husdyrhold og matøke i sin region. Alle de øverste personene i Rwanda Røde Kors var tilstede, og det
var ca. 500 mennesker fra de nærliggende områdene også. Stor stemning, med tradisjonell dans, taler (mange og laaaaange) samt
skuespill og sketcher og ikke minst dyrene på besøk midt i flokken av tilskuere.

1 kommentar:

Esther sa...

Hei Carina! Ku-bilder er du virkelig god på!! Har ikke tenkt noe videre på det etter at du tok din forrige serie, tross alt noen år siden, men ja, du kan det!!